onderwijs

Lerarentekort, feit, fictie, excuus of …..

Deel deze informatie !
  • 255
    Gedeeld

Het begrip “lerarentekort” lijkt het laatste jaar wel een toverwoord. Zo zou een Amsterdamse school sluiten wegens een lerarentekort, terwijl dit een al jaren durend tekort aan leerlingen was.  Of is er “vaker achterstand bij brugklassers, vooral door lerarentekort”. Bijna dagelijks komt het lerarentekort wel in het nieuws of wordt het gebruikt in een talkshow.

Is dat lerarentekort nu zo groot ? Wat weten we nu eigenlijk ?

Hoe groot is eigenlijk het lerarentekort ?

Tsja, eigenlijk is dat niet echt bekend. Op website van Rijksoverheid:

Het is onmogelijk om aan te geven hoe groot het tekort op dit moment is. Het kan namelijk iedere dag anders zijn. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zou alle scholen moeten vragen om de openstaande vacatures voortdurend centraal te registreren. Dat zou tot meer administratie leiden, wat ten koste zou gaan van het onderwijs.

Bekend is nu wel dat lerarentekort in de nabije toekomst lager is dan verwacht. Daarbij is door de verwachte krimp van de bevolking in sommige regio’s daar geen of een beperkt tekort.

Volgens het CBS is de vacaturegraad in het onderwijs 14 (op de 1000 banen). Daarmee is het de branche met de laagste vacaturegraad van Nederland. Iedere andere branche heeft dus een hogere vacaturegraad, zoals Gezondheids- en welzijnszorg het dubbele (28) en kinderopvang bijna driedubbele (48).

Is het salaris dan zo slecht ?

Tsja, iedereen vindt dat hij/zij te weinig verdient, maar er is een nieuwe cao primair onderwijs, de belangrijkste loonafspraken :

  • Vanaf 1 januari 2020 krijgt al het onderwijspersoneel er 4,5 % salaris bij.
  • In februari kunnen ze een extra bedrag verwachten van 33 procent van het nieuwe maandloon.
  • Ook krijgen ze een eenmalig bedrag van 875 euro,

Veel werknemers in andere branches zullen hier jaloers op zijn.

Zoveel werkuren ?

Van de bruto – uren die uitbetaald worden bij de cao primair onderwijs zijn er 79,4 % netto werkuren en dus 20,6 % vakantie-uren. In heel veel branches ligt dit op 88,8 % netto werkuren en dus 11 % vakantie-uren.

Om in het basisonderwijs dus recht te hebben op 1 vakantie-uur moet men 3,86 uur werken. Bij andere branches zoals o.a. de kinderopvang moet men voor datzelfde vakantie-uurtje 7,91 uur werken.

Het brutoloon per netto-werkuur is dus aardig wat hoger.

Stakingen , wie heeft er last van ?

In ieder geval niet de kinderen, die zullen meestal blij zijn met de extra vrije dag(en).

Alhoewel de scholen zelf verantwoordelijk zijn voor het aanbieden van vervangende opvang tijdens schooltijden, zal in de praktijk dit bij de ouders terechtkomen. Die zal dus op zoek moeten naar opvang.

In veel gevallen zullen kinderopvangorganisaties (extra) opvang aanbieden, terwijl de kinderopvang branche zelf met een veel groter personeelstekort kampt. Toch zullen de meeste opvangorganisaties dit wel regelen.

Stakingen , waar gaat het om ?

De staking op 30 en 31 januari 2020 zou gaan voor minder werkdruk, voldoende collega’s en een fatsoenlijk salaris.

Een hoger salaris voor leerkrachten is geen oplossing voor een tekort. Het trekt misschien in de toekomst meer mensen die mogelijkerwijs de opleiding gaan doen, maar geld zou toch niet de primaire motivatie moeten zijn om een opleiding te gaan volgen. De kans dat deze heel lang actief blijven in dezelfde branche is klein

Minder werkdruk is altijd fijn voor iedere werknemer, maar het is toch een subjectief begrip. Veel branches zouden ook wel zo veel vakantieuren in hun cao terug willen zien als wat in de cao primair onderwijs staat.

Onderwijs belangrijk ?

Natuurlijk is goed onderwijs (vacaturegraad 14) belangrijk. Net zoals goede kinderopvang (vacaturegraad 48), zowel in voorbereiding op het onderwijs als om er voor te zorgen dat mensen deel kunnen nemen aan het arbeidsproces, bijvoorbeeld als leerkracht. Of de bouwnijverheid (vacaturegraad 55) om ervoor te kunnen zorgen dat scholen uberhaupt gebouwd kunnen worden en de leerkrachten, leerlingen en ouders een dak boven hun hoofd hebben. Of Informatie en communicatie (vacaturegraad 66) om te zorgen voor deugdelijke verbindingen en informatievoorziening voor leerlingen en leerkrachten.

Wat dan ?

Tsja, wie het weet mag het zeggen. Misschien een grondige herziening van het onderwijs ? Cultuur- of mentaliteitsverandering ? Meer salaris lijkt ons in ieder geval niet echt een oplossing, hoogstens een lapmiddeltje.

Zelf een blog plaatsen ? Lees eerst dit artikel voor de regelsRegistreer hier uw account.

Volgt u al onze Facebookpagina ?

 

20 jaar actief in de kinderopvang. Vakgebied o.a. financiën en de kinderopvangtoeslag. Bemoeit zich niet met pedagogiek. Artikelen op basis van ervaring en op persoonlijke titel. Vooral niet actief bij brancheorganisaties e.d.

Enable Notifications    Ok No thanks